mat mode och livet enligt bella

Direktlänk till inlägg 31 december 2009

Varför raketer?

Av Izabella - 31 december 2009 11:56



Eftersom det nu är årets sista dag tänkte jag passa på att skriva ett inlägg om det man brukar göra denna dag, eller kväll. Nämligen skjuta fyrverkerier.


Hittade även ett gammalt inlägg om detta


Jag har aldrig riktigt tyckt om detta att var och varannan familj under nyårsafton måste lägga ut flera hundra (det är så sjukt dyrt) på något som:


- Är dåligt för miljön


- Låter fruktansvärt illa och därmed skrämmer både husdjur och barn


- Är farligt. Det är vanligt med brännskador, avslitna fingrar, hörselskador eller till och med dödsfall i samband med detta och det tycker jag inte verkar som den bästa starten på året. Det är mycket vanligare än man tror...


- Bara varar i några sekunder. Ja, så är det, när vi har skjutit raketer hemma har jag alltid liksom sett i huvudet hur pengarna bara smäller bort, jag menar det vacka varar så otroligt kort.


Annars kan jag tycka att det är ganska fint att se på fyrverkerier, och jag går gärna ut och tittar när dem skjuter i stan osv. Men det kan väll vara nog? Varför måste de flesta andra ändå skjuta själva?

En sak som är ännu mer onödigt är smällare, jag menar - dessa är ju inte ens fina utan bara till för att småpojkar ska imponera på sina vänner. Det är ju såå coolt.


iDAG ska jag och Anton bara stå på vår is här utanför där man förhoppningsvis kommer att kunna se en hel del färgsprakande konstverk på natthimlen.

Det är nog för mig. Jag kan förstå att människor tycker olika om detta, för en del kanske det är ett intresse att göra detta och man kanske är mycket försiktig osv. Okej då tycker jag, det är ju bara en gång om året, men alla vi vanliga tycker jag det är ganska onödigt för.


Min familj har inte skjutit själva på flera år, utan på sin höjd släppt upp eldballonger vilket jag tycker är både roligare, säkrare och miljövänligare. Annars har det mest varit att promenera till stan (har firat på klintbacken flera gånger) och titta där. Förra året var jag och A själv i kyrkbyhuset och det räckte ändå gott och väl med de raketer vi kunde se som andra sköt. Även om flera slutar så kommer det ju alltid finnas några kvar att titta på - gratis.


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Izabella - 27 november 2011 15:54


  Jag vill prova blogga på ett nytt ställe, och Devote tycker jag verkar bra om man vill skriva om mode. Därför får ni nu följa mig på:   http://bellasgarderob.devote.se/   Min gamla blogg kommer dock också att finnas kvar!          ...

Av Izabella - 27 november 2011 14:27


Förrsten hörrni, kom ihåg att tända första ljuset: Detta är från förra året men samma ljus tänds idag:)        ...

Av Izabella - 27 november 2011 14:03

  Hej vad gör ni idag? Här har vi en stanna-inne-hela-dagen-dag vilket är givet efter igår. Vi tänker beställa pizza och bara ta det lugnt. Kaffe och DH betyder det för mig ;)   Jag har i alla fall tittat runt på klädsidorna som valigt, här är ...

Av Izabella - 26 november 2011 22:22

         Topp Vila (som jag fått), leggins H&M, skor Dinsko, kofta Gina, Armband SNÖ och HMtrend, Örhängen Pieces.   ...

Av Izabella - 26 november 2011 20:55

                 Hej på er! Jag, flisan och Anton sitter här och väntar på att en liten sen middag ska bli klar. Vi pustar ut efter att hela kalaset har åkt hem. Alla dem bästa familjerna var här alltså min, "stora familjen", Antons och ha...

Presentation


Välkommen! Izabella heter jag och bor uppe i det isande vackra norrland med min sambo och katt. Bland klädaffärer och matlagning drömmer jag om framtiden, samtidigt som jag försöker att njuta av livet som det är just nu!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kläder och annat kul

RSS

Bloggar


Skapa flashcards