mat mode och livet enligt bella

Alla inlägg den 4 december 2009

Av Izabella - 4 december 2009 17:10


Tittar på The holiday med syrran.

Snart kommer far hem med en familjepizza ;D har varit sugen på hawaii läänge nu (konstigt nog).

Senare kommer pojken också, och då ska vi till vår lägehet!


Egentligen hade det varit kul att gå på den där "purple night" på cleo ikväll, men jag orkar verkligen inte. Min hals är ond. Ska därför ha denna lugna pizzakväll hemma, men vi måste ju i alla fall till lägenheten en sväng, har inte sett den sedan den blev våran ju! Sedan går vi upp på  morgonen och börjar städa där:)


Ha en bra fredagskväll!

  

Av Izabella - 4 december 2009 12:29


Jag har ”trillat dit” igen. Jag pratar föstås om kaffeträsket haha. Och jag jobbar inte ens! ??

Har man en gång trasslat in sig är det lätt att fastna igen, det är ju faktiskt gott, om man har mjölk/soyamjölk i naturligtvis (annars går det inte att dricka) och man blir pigg.


Jag dricker fortfanade runt 5 koppar te/ dag, men däremellan slinker det ofta även ner en kopp kaffe med soyamjölk. Det gör mig inte så mycket egentligen, kaffe har det tvistats hit och dit om i hälsovärlden huruvida det är nyttigt eller mindre bra utan särskilda resultat, det verkar som att det varken ger till eller från. Det enda jag oroar mig för är mina gula tänder.

Sedan är det nog inte bra att överdriva det heller, då blir man ju beroende ”på riktigt”. Nu när jag dricker så lite så får jag inte huvudvärk osv de dagar då jag inte dricker alls. Det kan vara så att kaffe är mindre bra om man har sömnsvårigheter, men jag märker ingen skillnad...


Såhär säger Fredrik Paulún om denna populära dryck:


Kaffe och te – våra nyttiga laster:


För det första är kaffe en uppiggande dryck pga sitt innehåll av koffein. Orsaken till det är att koffein blockerar receptorerna för adenosin i hjärnan, och adenosin är en signalsubstans som gör oss trötta. Koffein har också förmågan att höja dopaminet i hjärnan vilket ger ett ökat välmående och en av orsakerna till att vi blir lätt beroende av kaffet. Utan det blir vi nedstämda, trötta och får dessutom huvudvärk och blir lätt irriterande. Nedstämdheten beror på att mängden dopamin helt enkelt går ned och de flesta av symptomen brukar försvinna på ett par dagar, medan det ibland krävs uppåt en vecka utan koffein för att alla abstinenssymptom ska försvinna. Frågan är då varför man ska undvika koffein? Det finns några tillfällen då det är smart som när man lider av sömnstörningar och om man är gravid eller försöker bli det. En del forskning tyder nämligen på en liten ökad risk för komplikationer eller svårigheter att bli gravid. För den som inte hör till dessa grupper har förmodligen mer nytta än skada av den stimulerande svarta drycken. 

 

Forskning har visat att de som dricker kaffe regelbundet uppger att de mår bättre än de som inte gör det. Forskning har t o m kunnat visa att kaffedrickare löper lägre risk för att drabbas av depressioner och har lägre incidens självmord. Eftersom man blir piggare av koffeinet har också det en upplyftande effekt och kan göra både träningspass och andra aktiviteter lättare att genomföra. När det gäller träningen har koffein dessutom visat sig öka frisättningen av fett från fettcellerna, något som i sin tur ökar tillgången på energi för musklerna och både uthålligheten och fettförbränningen förbättras. Faktum är att leverns energiförbrukning också ökar av koffeinet och man kan därmed säga att det höjer "förbränningen" vilket delvis förklarar varför kaffedrickare i genomsnitt väger mindre än de som inte konsumerar drycken. En annan möjlig orsak till deras lägre kroppsvikt är frisättningen av just dopamin. Det är något vi alla strävar efter för att må bra och det kan nås på en lång rad sätt. Att äta mat, godis, glass, kakor och annat vi tycker smakar gott är några sätt. Att dricka alkohol är ett annat. Troligen kan kaffe genom sitt fristättande av dopamin ta udden av suget efter andra stimulerande medel och kan ersätta mer kaloristinna alternativ utan att konsumenten tänker på det. 


Läs mer här


Te är dock det jag dricker mest. Jag är frälst av denna hälsodryck kan man säga. Speciellt nu på vintern är det mysigt med en varm kopp i knäet, det är otroligt vad det kan göra med frusenheten.


Te är världens vanligaste dryck vilket hänger ihop med att det är den billigaste dryck som finns bortsett från vatten. Förvisso har grönt te mindre koffein så det piggar inte upp lika effektivt men det brukar räcka för de flesta.

Det gröna teet har dock ett extremt högt innehåll av antioxidanter som gör att jag ser det som en given hälsodryck. Man slipper dessutom både AGE och akrylamiden så det är definitvit ett supersäkert komplement/alternativ till kaffe. Antioxidanterna skyddar inte bara mot hjärt-/kärlsjukdomar, diabetes och många cancerformer utan kan också göra att åldrandet går långsammare. Tedrickare tenderar att leva längre än andra och har skydd mot de olika sjukdomar som antioxidanterna hjälper mot. En mycket trevlig bonus är att en av antioxidanterna (EGCG) också kan öka leverns energiförbrukning och hjälper oss att hålla vikten. Man blir således både smal, pigg och frisk av grönt te!


Mest grönt blir det för mig, men även andra sorter då och då. Har precis börjat upptäcka vitt te, som ska vara ännu bättre än grönt. Favoriterna just nu kommer från teshopen:


-          Genmaischa. Väldigt speciellt japanskt grönt te med rostat ris.

-          Vitt te, Tai Mu Tan med smak av skogsbär.


den här sidan finns det mycket bra information om te.


Låt vattenkokaren gå människor!

  

Presentation


Välkommen! Izabella heter jag och bor uppe i det isande vackra norrland med min sambo och katt. Bland klädaffärer och matlagning drömmer jag om framtiden, samtidigt som jag försöker att njuta av livet som det är just nu!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kläder och annat kul

RSS

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards