mat mode och livet enligt bella

Alla inlägg den 11 december 2009

Av Izabella - 11 december 2009 23:55


Grattis pappa! Vi har ganska nyss kommit hem från en "After work - home edition" hos roland och marina. Det var för att fira den äldsta av oss alla, och trevligt var det! Mitt favvo-kött, potatisgratäng, ris, kycklig med jordnötssås, tacos mm. Konjaks pannacotta med hallon till desser. En buffe med andra ord, så att det var en riktig after work såklart. Skratt, prat och tända ljus.

Det känns så härligt att säga "ska vi börja fara hemmåt", och mena vårt hem. Vårt.


Jag kommer alltid att älska er, min stora familj.

 

  

Av Izabella - 11 december 2009 14:37

Såhär skrev någon till mig:

Har du några förslag på vad jag ska göra med mitt liv? Känner mig ung men inte nog levande.

 

"Livet leker inte bara för att man är ung" är ett citat som många äldre personer borde ta till sig. Många saker är förstås enklare innan man har skapat sig ett helt "vuxet" liv, med krävande jobb, kanske barn att ta hand om och oroa sig för. Högre räkningar och lån som ska betalas. Ett hus att sköta med kanske sviktande ork osv. Men till det unga, till synes okomplicerade livet, kommer en osäkerhet över vem man är, var man är påväg i livet, vad man vill. En tid då man dagligen jämför sig med andra och en brist på trygghetskänsla vilket gör att små problem på vägen kan verka som hela världen. Ofta med en ganska låg självkänsla bakom. 

Den osäkerheten tär på en, och det är något som de äldre ofta har glömt bort.


Man behöver helt enkelt hitta sig själv.

Eftersom jag är intresserad av människor och personlig utvecklig tänkte jag dela med mig av lite tips på hur man kan känna sig lite stadigare på fötterna. Jag har själv en lång väg att gå på många plan då jag har dålig självkänsla och kämpar med för mycket tankar och en osäkerhet som gör att jag inte ens kan sova på natten. Men, jag vet hur man förändrar, jag vet att det bara är en själv som kan ändra på hur man mår och hur jag tänker. Att veta detta är en bra början.


Vi är nämligen inte bara vad vi äter, utan även vad vi tänker. kroppen och själen hör ihop, ofta mycket mer än vad man tror. Det finns undersökningar som har visat att det vi tänker tar sig i uttryck i vårt yttre. Det är också så, att om du exempelvis hela tiden tänker att någonting ska gå dåligt, så har du undermedvetet ställt in hjärnan och hela din kropp på det, och du har mycket större risk att misslyckas.


Hur gör man då?


- Jobba på självkänslan. Börja med att ta reda på vad ordet betyder och hur hög din självkänsla är, ofta han man ganska låg från början. En låg självkänla skapar osäkerhet och lägger grunden för negativt och kritiskt tänkade. Den sätter käppar i hjulen för oss och får oss att må mycket sämre än vad vi behöver. Har du bra självkänsla mår du inte bara bättre, du får bättre relationer med andra också. "För att älska andra behöver man älska sig själv" låter ganska flummigt, men som med så många andra gamla ordspråk, ligger det något dem. Mitt bästa tips här är att ta redan på vem Mia Törnblom är. Gå på någon av hennes föreläsningar om du har råd, eller som jag, låna hennes fantastiska bok Självkänla nu!


- Lär dig att vara tacksam för det du har. Mia pratar även om tacksamhet för det man har, att man ska sluta upp med att hela tiden sträva efter mer, då kommer man aldrig att bli nöjd. Att kunna slappna av och inte vara så otålig hela tiden. Var sak har sin tid.

 

Om du aldrig kan känna dig nöjd, då kan du ju inte heller vara helt lycklig. Det är ett otacksamt sätt att leva, att hela tiden vilja ha mer. Om du tex. har joggat en längre peroid och känner att du har bättrat på din kondition, ska du kunna njuta av detta utan att med gröna ögon snegla på kompisen som kan springa ett maraton. Att alltid tänka på det sättet, är ju som att bli bjuden på fika hos någon och istället för att säga tack för den tårtbit man fick, fråga efter hela tårtan.


- Sätt upp mål. Det här tycker jag gör mycket för den där osäkerheten, att sätta sig ner och aktivt fundera över vad man vill med sitt liv. Då kan man få en aning om var man är påväg, kanske måste man byta väg för att nå dit man vill?

Tillverka en "Måltavla" genom att ta ett stort papper.

Skriv in ditt eget namn i mitten och rita en ruta runt det. Du kan även skriva något annat här i mitten om du vill, jag har tex. lovat mig själv att föröka vara lycklig hela livet, det är mitt största mål. I mitten på mitt papper står det därför "Jag - Lycklig".


Sedan drar du sträck från detta till bubblor runt om på pappret. Dessa är kategorier eller delar av ditt liv. Mina är: Upplevelser, Personligt, Hälsa/träning, Relationer/familj, Karriär. I bubblorna skriver därför en rubrik, sedan de olika saker du vill uppnå inom detta. Fundera länge på vad som är viktigt för just dig. Om du vill kan du dela upp bubblorna i två delar, där du i den ena delen punktar upp vad du vill uppnå, och i den andra skriver varför/vad det på sikt kommer att leda till.


Exempel:

Relationer/familj:

Jobba på min attityd, ta ej ut ilska på familjen = Bättre relation med familjen.

Tänk på att delmålet ska ta dig närmare det största målet du har(som i mitt fall, om jag jobbar på att vara snäll mot mina föräldrar kommer jag på sikt att bli lyckligare).


Ha med både kortsikiga och långsikiga mål. Detta är jätteviktigt!

Börja med det små saker (tex. Karriär: Dela ut fler CV:n) och fyll därefter

på med större och större mål (det sista jag skriver inom kategorin kanske är: Ha mitt drömjobb, tjäna mycket pengar).


När måltavlan är ganska klar kan du även skriva in små citat runt om.

Eftersom ett av mina problem är att jag tycks ångra mycket jag gör, jag slår på mig själv för att jag tycker att något jag gjorde var jäkligt onödigt. Jag behöver se det positiva i allt jag gjort så ett av mina citat är : "No regrets in life, only lessons".

Tänk på att lämna plats för fler mål och delmål!


Hur vet man att man är på rätt väg?

Ja, hur vet man att man om man går åt rätt håll, måste man kanske byta väg?

Känn efter ända från tårna - vill du ändra på något? Gå igenom alla dina livsketegorier i huvudet en stund och se om du tror att det du gör nu tar dig närmare målet. Gör det inte det kanske du ska byta väg. Ibland måste man ju även ändra på målet, allt eftersom man lever och förändras kanske man kommer på ett annat mål som man hellre vill uppnå. Det viktigaste är att man mår bra.

Känns det rätt så är det rätt!

Inget kan alltid kännas bra, ups and downs har vi ju hela tiden, men om det på det stora hela känna bra, fortsätt på samma väg!

Att tänka för mycket på framtiden är aldrig bra.

Ägna din måltavla lite uppmärksamhet då och då, när du känner att du behöver och lägg resten av tiden och tankarna i nuet.


- Inse att det är normalt att känna sig osäker på allt när man är ung, tänk på något annat en stund. Våga slappna av och tänka att allt ordnar sig. Alla vägar kommer att leda till Rom. Det kanske inte ser ut precis som du har föreställt dig, men du kommer dit för eller senare.


- Ägna dig bara åt sådant du verkligen vill och skit i vad andra säger!

Du är den viktigaste peronen i ditt liv, då lev för dig. Livet är för kort för att slösas bort på sådant man inte har lust med. Med detta menar jag inte att man inte ska offra sig för andra ibland och kompromissa, utan att se till att du lever livet för din egen skull.

 

Efter ett tag kanske du börjar känna dig stadigare och lyckligare. Vuxnare i takt med att du blir säkrare.


Om du inte har en aning om vad du vill kanske du bara måste inse att du är i en sådan period i livet just nu, tiden kommer. Nu har vi det här med att jobba med tålamodet igen. Allt du gör behöver inte heller vara meningsfullt, ägna dig åt sådant som du tycker är kul. Att bara se en film, pyssla, baka, läsa en bok mm. är liskvalitét tycker jag.

Träna på att bara vara. 


Skaffa dig ett nytt intresse om livet känns meningslöst och tomt. Res, gör galna saker, var inpulsiv.


Sådär, nu har jag lekt livsstilscoach i ett lååångt inlägg. Resten är upp till dig!

  

Av Izabella - 11 december 2009 14:30


Har just ätit min favoritfrukt - blodapelsin. Det är äntligen säsong för dessa! Love. Mycket nyttigt i influensatider också.


klyftor blodapelsin

Såhär röda är dem sällan, men det är förstås då de är allra godast :)

 

  

Presentation


Välkommen! Izabella heter jag och bor uppe i det isande vackra norrland med min sambo och katt. Bland klädaffärer och matlagning drömmer jag om framtiden, samtidigt som jag försöker att njuta av livet som det är just nu!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kläder och annat kul

RSS

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards