mat mode och livet enligt bella

Alla inlägg under januari 2010

Av Izabella - 31 januari 2010 18:42

Nu är jag tillbaka från Antarktis. Eller kåbdalis då, det var bara så förbannat kallt att det förstnämnda inte verkar helt omöjligt. Kanske var det där vi var?


Vi kom dit på torsdagen och kom hem för någon timma sedan, och hela tiden har det varit mellan 25 och 30 minus, ibland mindre fast då har det istället blåst. Inte varmt ens för tåliga norrlänningar, men vi har tappert åkt skidor i alla fall. Det sköna var väl kanske att det inte var någon liftkö;)

Det var också tur att det hade blivit en avbokning i fjällstugan som vi skulle ha från början (och nästan alltid har) så vi kunde vara där i alla fall, istället för I Blåfjäll, vilket visserligen hade varit kul på sitt sätt då det ska vara fint och lite annorlunda, men nu var det bättre att vi hade nära till stugan och värma oss när vi åkte. Vilket man fick göra ungefär vart tredje till fjärde åk. Samtidigt som man höll koll på att inte polarna fick vita fläckar på kinderna.


Idag testade vi sitt-liften första gången, den var stängd pga kyla ända till kl 12 idag. Det var för kallt, men ändå häftigt att åka den.


På den traditionella lördagsmiddagen i restaurangen åt jag Reninnanlår på rotsaksbädd med lingon och såna där stora pommes stripes. Det var hur gott som helst. Satt bredvid Simon som jag även hängde lite annars med då dem bodde i stugan ovanför oss. Simon, Bitte, Anders, Renée och hennes två barn. Förutom dessa var även Jonas & Catrin där fast de bodde i sin husvagn + några andra bekanta. Det var på det stora hela ändå trevligt. Vilket jag hade räknat med också =)


       

Hemma innan pappa hämtade mig (har världens värsta utväxt)

På torsdagen bestämde vi oss för en "toppvandring", dock var det bara pappa och Rolle som gick ända upp. Stackars Flisan är ju helt nedbruten efter sin op. och orkade inte mycket.

                 


 

På väg till Restaurangen. Min favoritöl (hittlis).

 

Jag måste ha världens bästa pojkvän. Nu när jag kom hem hade han storstädat, satt upp en spegel i hallen, köpt en datormus till mig och i kylen och frysen finns nyhandlad mat till veckan!

 

    

Av Izabella - 28 januari 2010 09:33


Idag har jag tre uppgifter framför mig. Först ska jag baka en ost och skink-paj, detta kommer att ta ganska länge och göra en sallad. Det ska vi ha med till kåbdalis för att äta när vi kommer fram. Sedan ska jag packa och sedan åka. Hoppas ni får en lika bra helg som jag kommer att ha! Om det nu går hihi:) Även om det är SNÖ och KALLT och BLÅSIGT så finns det alltid något kul att göra om man inte kan åka hela dagen.

Vi kommer att bo i Blåfjäll, vilket är ett fjäll som inte egentligen tillhör själva ankläggningen, men det ska visst vara skitfint. Sedan får ju testa deras nya sittliftar...


Vet inte om jag kommer att blogga alls där, så see U!


Yeah kåbben, here I come! Visst är det fint?:) (inte min bild)


  

Av Izabella - 27 januari 2010 19:00


Är det inte mensen så är det vädret. Är det inte vädret så är det piller man behöver för att inte ofrivilligt bli på smällen. Jag pratar självklart om saker som fuckar upp ditt humör om du är kvinna. Och råkar du vara extra känslig för alla slags hormoner, ja grattis!


Jag hoppas det kommer en tid någon gång framöver då jag känner mig "som vanlig", i flera år har det varit ett under om jag har en "stabil" vecka vad gäller mina känslor. Att börja lipa för att man tappar ett ägg på golvet eller för att badvattnet är för varmt är inte kul.


Att vara kvinna är att vara så mycket kropp. Tänk vad vi måste gå igenom om vi vill leva det liv som de flesta gör. Jag kommer att vara värsta bitchen om jag är gravid. Nu pratar jag dessutom bara om hormonbiten av detta kapitel.. Ibland funderar jag på att skita i barn helt och hållet och typ operera mig, ja så jävligt kan det kännas när man inte kan kontrollera vad man känner och kan gå från superHappY -sväva på rosa moln- till -skithelveteslivjagtrorjaghopparutfrånbalkongen-nere.

Men dem säger att när man fått barn ska det bli bättre. Jag får väll bara vänta en massa år till då. Suck. och sedan måste man väll börja med piller och det bli samma visa igen. Sedan klimakteriet. Fuck.


När vi skulle steka hamburgare till middag så skulle Anton steka dem, men jag hade redan värmt bröden i stekpanna - därav var den varm och jag hann även lägga i lite smör innan han tog över.

"Man kan inte steka dem på femman, det skvätter och blir bränt, bättre att sänka tempen och inte ta så mycket smör." Bara sådär - ett enkelt råd som han försökte ge mig. Men jag som när jag har sådana här dagar inte ens kan ta en sådan mening utan att ta det som knivskarp kritik blev irriterad och kände dessutom gråten komma krypande. Råkar det bara en känslig dag är det inte bra om det är snöstorm.


Yes, denna dag har jag åkt berg och dalbana sedan imorse. Nu är jag åksjuk - därav detta inlägg. Smaka på bitterfittan va.


  

Av Izabella - 27 januari 2010 10:19


 

Jag gick i alla fall upp tidigt, kanske 07.14 eller något. Bestämde mig för att slå på 300, och ge Antons absoluta favoritfilm(?) en andra ärlig chans medan jag åt frukost. Och jag måste säga att den växte i mina ögon. En del filmer kanske behöver ses två gånger? Det är inte (bara) som A själv tror, för alla muskler som jag fattat tycke för denna filmatisering av slaget vid Thermopylae, han glömmer ibland att mitt favoritämne i skolan också var historia. Och även om detta kanska innehåller lika mycket overklighet och myter som sanning, känner man att det absolut inte baseras på något påhittat. Sådant gillar vi;)


Om jag letar i minnet, så Visst har jag hört förr om slaget där oräkneliga, nästan oändliga persier eller slavar under Xerxes möter ett oväntat motstånd av "några" spartanskt orädda, men dödsdömda män. Jag har dock aldrig riktigt orkat sätta mig in i detta eftersom det verkade så korkat alltihop. Det tycker jag inte längre, nu är det mer spännande. 

 



Ingen hade väll trott (inklusive mig själv) att jag skulle sitta klistrad framför sådana här råa (men otroligt välgjorda) krigsscener för ett par år sedan. Kanske är det för att jag inte gett det en chans?



Som min krigsgalne filmälskare tillika historiker till pojkvän brukar säga:

"Det finns ingen film som inte blir bättre när Gerard Butler har huvudrollen". Typ. Lena Headey spelar dessutom hans drottning med bravur.


300movie01.jpg

Och varför ska jag förneka att muskler (om än överdrivna) tilltalar även mig? Nej, MAN brukar inte slåss barbröstad, men varför klaga?






Eller så förvånande vore det inte att jag gillar 300 egentligen. Jag tycker faktiskt att det som hände i Grekland, eller ska jag kanske säga Greklands historia verkar som en av de intressantaste historieepokerna.

Även om jag aldrig lärt mig lika mycket om detta från historieboken som min man eller har lika bra minne, så fick jag faktiskt också högsta betyg i båda kurserna, jag har också jobbat mycket med detta.

Det som jag tyckte om mest i historian var faktiskt Grekland, Sparta, Troja osv. (den lite "mildare" filmen Troja är en av mina favoriter, men 300 har gått upp några placeringar nu) samt andra världskriget. Något som känns väldigt overkligt och långt borta tillsammans med något som känns nära. Jag önskar bara att också jag hade orkat fortsätta läsa om detta och komma ihåg det. Har nämligen förträngt det mesta som har med skolan att göra.

Vissa har turen att ha fotografiskt minne och från födseln vara film och bokfantast:)

Yes, I admire you my storynerd. In so many ways.

Ibland verkar du på vissa plan vara en manligare och betydligt extremare (och bättre?) version av mig själv :)


Min filmsmak varierar otroligt mycket. Ena dagen kan jag tycka att endast komedier är sevärda, vissa dagar "behöver" jag liksom rå blodutgutelse -haha vilka formella ordval jag svänger mig med då-

Det är detta som gör att jag även ibland kan uppskatta helt sjuka filmer som Gamer eller Tournament där regissörerna antingen måste vara påtända eller bara extremt avtrubbade och samtidigt smått galna. Jag har i alla fall kommit fram till att numera så älskar jag film.


Ready your breakfast and eat hearty,

For tonight we dine in hell!




  

Av Izabella - 27 januari 2010 09:45


Sitter här vid ett fönster som nästan håller på att blåsa sönder;)

Har just läst klart alla bloggar jag följer samtidigt som jag ätit lite kladdkaka med glass och kaffe. Mycket härligare än att traska till jobbet idag, tyckte synd om älsklingen som hade den uppgiften imorse. Innan han gick puttade han lite på mig och jag fick en puss innan jag föll in i drömmen jag drömde igen.


Tips! Kicka in er på sockervadd. Tycker hon har många mysiga tips.


Sedan ville Angelica att jag skulle länka till de underbara läderlikande byxorna jag fastnade för på bubbelroom för ett tag sedan. Märkte dock nu att det typ inte finns några storlekar kvar ;[



Av Izabella - 25 januari 2010 15:03


ja, visst älskar jag att göra hemmagjorde smoothies och allt. Men, ibland om jag känner för att slösa lite pengar istället så köper jag en sån här. De är faktiskt både nyttiga och goda (därför är de så dyra också).

Bra för mig då de bara innehåller frukt - inte minsta spår av koprodukter.

Eller annat skit heller för den delen

 

 

Chiquita smoothie är också goda!

men det är något extra lyxigt över glasflaskorna som Froosh har, klicket när dem öppnas liksom ;P

 

Det kan vara bra att dricka detta om du har svårt med att få i dig nog mycket frukt och grönt om dagarna, de är rena bomberna - man tappar nästan hakan när man läser innehållsförteckningen.


Förut brukade jag köpa en drickyoghurt när jag var "on the run" och ville ha lite mellis, men nu måste det bli dessa. Can't complain :)


  

Av Izabella - 25 januari 2010 14:08


Igår for vi och handlade lite smått och gott och nödvändigt på ÖB, Rusta och Ica Maxi, mycket bra. Fast Antons föräldrar dök misstänkssamt upp lite varsans, håller ni koll på oss?

eller så är vi bara yngre versioner av dem, därför går vi redan exakt samma runda ><


However, sedan blev det att fara en sväng till G&G, antons farföräldrar. Va, for ni ända till Pajala? nej, dem bor i Jonny och Marias hus nu i två veckor medan dem är i Thailand (gissa om jag är avundsjuk). Det var kul att träffa dem där mysiga människorna igen i alla fall.


Kvällen spenderades efter det på hemmaplan och vi såg denna---> 


Cool och mycket spännande film om man är sugen på riktig action och pang-pang. Lite creapy på sina ställen dock och inget för mesar.

Förstå vad jag har vidgat min filmsmak!? Kan uppskatta det mesta nu utom Sc-Fi då, till Antons stora besvikelse.


Idag har jag vaknat på lite fel sida pga en minst sagt usel natt vad gäller sömn. Ibland när jag sovit bra flera nätter i rad är det som om faktumet att jag har lite sömnproplem bara måste göra sig påminnt och får inte en blund i ögonen trots att jag inte grubblar och verkligen försöker sova. Tror att jag somnade 45 min innan A skulle upp...

Därför har jag tagit det lungt och skjutit på ordentligare träning. Tog en långpromenad till stan och köpte godis istället och sen när jag kom hem tappade jag upp ett bad. Nu känner jag mig piggelin igen. Ska laga hemmagjord pytt i panna lite senare.

Såhär knappso kan man se ut hemma ibland:


     


Osminkad

Hår i knut

Mjuka leggins

Mys shorts

Tjocksockar


och en skön gammal skjorta...



  

Av Izabella - 25 januari 2010 01:36


Har ni sett den senaste Ica-reklamen? Då känner vi 90:sar oss ganska gamla eller hur?


Det är vi också - för det var vi som...

 


Spelade "pogg" på skolrasterna.


Lirade Nintendo 64 efter skolan


Tyckte att tamagotchi var det ultimata husdjuret

 fast vissa skaffade --->  istället.


Vi diggade Aqua, Spice girls eller kanske Vengaboys.

Marcoolio och Electric banana band var ju inte fel det heller...




 

Höll andan vid milleniumskiftet - tänk om datorerna sprängdes?

 

Fick första "skitcoola" mobilen -------->

 


Halvt levde för Pokémon


Såg Lejonkungen på bio

Och sedan köpte den på VHS.


Från början var den mesta musiken på kassetband också.


Lyssnade på "Jungelboken" på kasset och vände blad i en bok när det plingade.


Var först att bli beroende av internet. Det gick ju fort med nya Windows98.




Lekte "Alle man på täppan" (och alltid tyckte man att det var man själv som åkte med huvudet före ner i snön igen - eller var det bara jag?)

"King" eller "En gång i väggen"


Gick omkring med öronmuffar. Mössa var ju töntigt!


Kunde spela Gameboy en hel dag och var avundsjuka på dem som hade med färg


Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst...

Här är lite extra för er som gick på kyrkbyskolan:

Minns ni när:


Vi skrev på svarta tavlor i Birgitts klasstum och tyckte det var hur häftigt som helst att det fanns något som hette whiteboard? 


Vi räknade hur många "klappar" varje namn hade på morgonsamlingen?


Alla hade googos?


Alla tjejer hoppade twist och höll på med snörlekar?

"Fiskenätet" kan jag fortfararande, det liksom sitter i fingrarna.


Det lektes Pip pip pinokio eller tjuv och polis?


Vi använde veckopengarna till att köpa "pokebollar" på "LillIca" och sedan studerade vi dem tills gubben i kassan blev sur innan vi vågade köpa. Det gick ju att gissa sig till vad det var genom lilla hålet, man ville ju inte ha en som man redan hade heller. 


Det serverades Hallonkräm och skorpor+kaviar eller mjukost till mellis?


Studs-lera var det bästa som fanns? Att göra gipshänder var också

kul...


Jag älskar nostalgi. Märks det?


  



 

 


Presentation


Välkommen! Izabella heter jag och bor uppe i det isande vackra norrland med min sambo och katt. Bland klädaffärer och matlagning drömmer jag om framtiden, samtidigt som jag försöker att njuta av livet som det är just nu!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kläder och annat kul

RSS

Bloggar


Skapa flashcards