mat mode och livet enligt bella

Alla inlägg under december 2008

Av Izabella - 31 december 2008 14:40

Årets sista dag. Det har varit ett mycket händelserikt år detta 2008. Mycket som har hänt, stor personlig utveckling och en hel del känslor.


Sedan förra året har jag numera en egen hund, pojkvän och lägenhet i Öjebyn. Det har varit ett år av förändring på alla sätt, det känns nästan som att det gått mer än ett år sedan förra nyårsaftonen. Visst har det som alla andra år varit både bra dagar och dåliga, men på det stora hela har mitt 18:onde levnadsår varit ett bra år. Spännande att se vad nästa har att erbjuda med student, körkort och kanske resor..



Ta nu vara på den här kvällen, och ha ett riktigt gott nytt år allihopa!

Av Izabella - 29 december 2008 10:40

Lyssnar på Lemarc. Denna låt i Kärlek i tystnades tid fick plötsligt den en ny betydelse för mig.



Kom, lägg dej nära
Lägg dej tätt intill mej
Tänk dej att vi knappt existerar
Hindra alla klockor från att slå
Vi spinner en drömtråd
Ut i universum
Där vi kan skimra
Som två svarta stjärnor
Långt bort dit ingen människa kan nå
Och bara låta det vara så
Tills dess du måste gå

Vi två är båda
Barn av ensamheten
Kanske till och med födda
I fel millenium
Inga andra, utom vi, förstår
En stund i taget
En sekund åt gången
Låt inte timmarna hålla dej fången
På långt, långt håll är himlen alltid blå
Låt detta ögonblick bestå
Tills dess du måste gå

Kommande dagar är ett främmande land
Där allting ser så annorlunda ut
Så fråga mej inte vad som ska hända
Jag vill inte tänka den tanken till slut

Det är inget farligt
Inget gravallvarligt
Vi kan låtsas vi är osårbara
Och bara stanna kvar i denna nåd
Och vara nära, så tätt inpå
Tills dess du måste gå
Jag ska älska dej allt vad jag förmår
Tills dess du måste gå 




Izabella älskar Anton





 

Av Izabella - 28 december 2008 12:25

Gårdagen tillbringades först med sis på stan nästan hela dan, hittade blnad annat välbehövda jeans och träffade angelica på bikbok. Sen drog jag till A i ett par härliga timmar, sedan hem vid kanske åtta. När jag satt på bussen messade ea och det slutade med att vi for till hemmakväll och hyrde film, och sen till henne och såg den, käkade godis och drack kokosté. Minns inte vad den hette men det var om (den verkliga) huvudpersonen i en bok som tillhörde en författare som alltid skrev tragedier och därmed skulle han dö (på riktigt), ganska konstig men ganska bra. Sen när klockan närmade sig halv 2 gick vi ut med Lava på långprom. Härligt att gå på natten, ingen annan ute, inga bilar, bara ha hunden lös och prata. För prata gör vi ju, som alltid <3


Idag är jag skittrött, gick upp och gick ut med hunden, har sovit kanske fyra h, men gick o la mig en stund senare, varpå fannys telefonsamtal väckte mig, men det gjorde inte så mycket;P Snart blir jag nog pigg. Älskar att vara ledig och kunna ha min egen dygnsrytm :)

Ska nog förövrigt inte göra så mycket idag, det enda planerade är att hänga med boyen igen.. Skönt!


Nu ska jag kanske ta en dusch och sen en powernap till, we'll see.


 Ha det bra everyone!  

Av Izabella - 26 december 2008 16:21

För dem som inte redan vet det är jag mycket intresserad av Buddhismen.


 

Jag kan dock inte så mycket om denna religion, men vill lära mig mer.

Några av mina favoritcitat sagda av Buddha, eller Siddhartha Gautama själv:


Allt det vi är, är resultatet av vad vi har tänkt. Sinnet är vårt allt. Vi blir vad vi tänker.


Den man som besegrar sig själv, är överlägsen den som besegrar tusen man i ett fällslag.


Det enda varaktiga är förändring.


Ett fel icke erkänt är därmed dubbelt erkänt.


Hat kan inte stillas av hat, bara av icke-hat. Det är den eviga lagen.


Hemligheten med hälsa för både sinnet och kroppen är inte att sörja för vad som har hänt, oroa sig för framtiden eller förvänta sig problem, men att leva i nuet, vis och ärlig.


Hjälp andra, men när du gär det, glöm inte dig själv.


Ingen kan rädda oss utom vi själva. Ingen kan och ingen kommer att rädda oss. Vi måste själva vandra vägen.


Motgång är en del av livet, den kan inte kontrolleras. Vad vi kan kontrollera är hur vi reagerar på den.


Läror ska inte bara respekteras, utan också prövas.


Jag tänker ta det som mitt nyårslöfte, att utforska denna lära mer.

Av Izabella - 25 december 2008 12:07

Hur kan det här komma sig?

Jo, jag har en dator!!! en egen, fujitsu simens laptop. Det jag önskade mig mest fick jag alltså (fast den är i vanlig storlek, men har insett sj att det nog är lika bra).. trodde nästan inte att jag skulle få den;)


Jag är härligt nöjd med allt annat jag fått också ska ni veta.

Jag har också den underbaraste pojkvän som finns, tårar i ögonen när jag öppnade:) så fint att du minndes det.


Idag har jag bara vaknat, typ 09.20 (skönt att ha gudfar här som gärna spelar extra-matte, eller husse då till hunden), druckit te (testället på diskbänken typ svämmar över, för bara jag har denna jul fått 4 olika), spelat othello, fixat datorn och kollat på de andras presenter. Snart ska vi koppla in Wii som fli fick:)) Måste ta ock ringa snyggingen också.


Snacka om att vår familj är orginella vad gäller firandet. När nästan alla andra jag känner redan är klara med allt och tomten både har hinnit vara och klapparna är öppnade - ja, då har vi inte ens ätit än. Igår tog klappöppnandet slut nångån vid elva tror jag. Varför inte dra ut på det roliga? :) gillar våra traditioner. Alla gick dock omkring och undrade om vi hade glömt något hela dagen, eftersom ingen var stressad och vi var före schemat. Jag somnade på kalle anka, efter 18 gånger kan det tydligen inte hålla mig vaken längre..den nya, de sista såg jag dock hela på. Och jag såg hela "kan du vissla johanna".


Det här året missade både jag, flis och tessa tomten av någon andledning;) det hade tydligen kommit tre stycken, gamla tomtefar, tomtemor och deras tonårspojke (eller 4, om man räknar den vithåriga bebis tomtemor bar på). Haha det var verkligen kvällens höjdpunkt det där, fast svettigt xD


Nu är julafton förbi för länge sedan. Men julen är inte slut - än.



Av Izabella - 19 december 2008 10:38

Nu kommer det nog inte bli så mycket nytt här på bloggenpå ett tag. Nu ska jag snart till klassrådet, sen julgröten i matsalen och sen hem. Då återstår det väll bara att säga:


 Till:

Familjen, vännerna, älsklingen och alla andra jag bryr mig om.

GOD JUL!

Izabella



Av Izabella - 18 december 2008 15:02

Igår blev det en runda till piteÅÅ för julklappsjakt. Ensam, efter att ha konstaterat att jag led av en ganska allvarlig julstress. Det blev en ganska lyckad jakt må jag säga, nu behöver jag inte alls vara lika länge på stan under lördagen:)


Imorgon blir det hem med granbussen eftersom vi måste ha lektion i alla fall;/ jag som hade tänkt tillbringa dagen med älsklingen..men överlever nog med vetskapen om att jag inte behöver fara tillbaka på typ 18 dar;P Ska ta hem colleen från stan åt gabbi för hon ska julhandla med emmi (vilket jag inte får vara med på, undra vf;P) sen ska jag tillbaka igen och fika+byta juklappar på sub&co med dem.


Imorse fick jag detta sms: Svara genast på detta meddelande!Var är din tunika, den där grå men röda streck och allt? Måste ha den!

Först tog det ett tag innan jag ens kunde fatta vilken hon menade, för att sedan konstatera att den förmodligen var i tvätten och att hon inte fick låna den. Lilla syster, du skulle ju fråga om du fick låna saker! det var uppenbart att du bara tänkte sno den och smsade för att du inte hittade den! :o du får låna om du frågar =)

Det här är absolut inte ovanligt förekommande, varje veckoslut när jag kommer hem har hon minst ett av mina plagg på sig, det är knappt så jag tänker på det längre. Det är kul att hon blir äldre så vi har mer genemsamt, men nackdelen är att alla kläder passar! fli, du får skaffa mer kläder själv så jag kan låna av dig också. Fast är det inte lite tråkigt att få komplimanger för kläder som inte är ens egna?


Innebandyturneringen sög..För att citera fanny:- Det var lite av allt förutom fart. Jepp och min egen insats är inte direkt något att skryta om.


Morgonen var dock trevligare när våran braiga samhälls/religionslärare bjöd in klassen till sin otroligt stämningsfulla lya och bjöd på glögg, julfika och bibelsläsning. Har hittils inte fått mer julstämning någonstans än i hennes hus..


However, nu måste jag fokusera på skolan, var så trött igår att det belv för dåligt med plugg, orkade aldrig plugga efter träningen i förrgår heller.


mycket att hinna med nu, asså hur hade jag klarat mig om jag inte stack till stan igår? Mycket som ska göras nu dagarna innan, otrolig tur att julafton är på onsdag.

kanske också favvokussen+mor hinner på besök? :)


diggar denna jullåt från förra året, fick en påminnelse i biblo igår:


Jag är en lugn person
med takt och ton
måttfull och balanserad.
Jag är tyst och still
och det ska mycket till
innan jag blir exalterad.
Men jag har en last
som håller mig fast
i ett järngrepp varje vinter.
När året är slut
och snön ligger djup
och slädarnas medar slinter.

Jag vill ha mer jul.
Ge mig mer jul.
Jag vill ha mer jul.
Ge mig mer jul.
Tusen stjärnor som tindrar,
glitter så långt jag ser.
Av juleljus som glimmar,
vill jag ha mer.

En show glöms bort
om den bara visar opp
effekter som man knappast anar.
Så ge mig trettio grader kallt,
tomtar överallt
och en skog av gröna granar.
Jag vill ha snötyngda hus,
tusentals ljus,
kulörta kulor i drivor,
bjällerklang
som ackompangemang,
på alla julens skivor.



Ge mig en svårknäckt nöt,
sötare gröt,
djupare dopp i grytan,
glittrigare glim
och grötigare rim
och mer Arne Weise i rutan.
Jag vill ha rymligare säck,
segare knäck,
fetare fläsk från grisen,
krimsigare krams,
längre långdans
och raskare räv på isen.

Jag vill ha mer jul ...

Jag vill ha mer, mer.
Ge mig mer, mer.
Jag vill ha mer, mer.
Ge mig mer, mer

See u /Izabella

Av Izabella - 16 december 2008 15:39

Sitter i datasalen, borde plugga men funderar på att göra det senare istället för jag när jag började blev jag så trött att jag höll på och somna och nästan ramlade av stolen. Vann en ängel i julkalendern i biblan nyss :>

Nu är det inte länge kvar^^ till ledigheten alltså. Fast jag har insett att det kommer bli en hel del plugg ändå, och dessutom börjar vi på ONSDAG! Jag som var så glad för att vi skulle få tre veckor i år :( orka börja mitt i veckan.

Hur som helst funderar jag på att vända på det och ta träningen tidigare och plugget senare, då kanske jag är mer pigg. Det innebär en extra runda till skolan, men en förhoppningsvis effektivare bella.


Jag och sambosarna såg på mamma mia som jag velat se hela sommaren, och den var faktiskt ganska bra, en sån där feel-good som man måste se då och då. Hursomhelst gav den verkligen nytt ljus på abba-låtarna. 


Förresten: Hur jag ska orka ta mig igenom övninhgarna idag är bara frågan, benen känns som spagetti efter igår och magen värker bara jag skrattar;) Men det är kul och bra och gratis är ännu bättre. Jag får verkligen inte slösa för mycket pengar nu (jo sure) så jag har råd att ta kort efter jul.



Det regnar hela tiden
Snart har året runnit bort,
det känns som höstarna blir värre
när vintern är så kort
Men bilen rullar hemmåt, den gråa snön blir vit.
Det som gör ont kan inte nå mig nu, det hittar aldrig hit


Jag kommer hem igen till jul, jag önskar samma sak som du
ingen familj inga paket, det e bara du och jag som vet,
jag kommer hem igen till jul.

Och innan dagen börjat, är kvällen redan här
men jag vet att jag är framme snart
och jag vet att du är där.

Jag kommer hem igen till jul, jag önskar samma sak som du
ingen familj inga paket, det e bara du och jag som vet,
jag kommer hem igen till jul.

Jag kommer hem, fast allting är så svårt
så tror jag det blir bra till slut ändå
jag kommer hem igen till julen.
jag önskar samma sak som du
ingen familj inga paket, det e bara du och jag som vet
jag kommer hem igen till jul.
jag önskar samma sak som du
ingen familj inga paket det e bara du och jag som vet,
jag kommer hem igen till jul.


Från Peter Jöback's julskiva


  

Presentation


Välkommen! Izabella heter jag och bor uppe i det isande vackra norrland med min sambo och katt. Bland klädaffärer och matlagning drömmer jag om framtiden, samtidigt som jag försöker att njuta av livet som det är just nu!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kläder och annat kul

RSS

Bloggar


Skapa flashcards