mat mode och livet enligt bella

Alla inlägg den 10 november 2010

Av Izabella - 10 november 2010 14:33

  Funderar på hår, och måste visa vad jag hittade för bild:


fjorton eller 15 år tror jag jag var här.


Såhär lockigt hår brukade jag ha. Sedan vet jag inte vad som hände. Mitt hår har genom livet inte riktigt kunnat bestämma sig ;)


Jag gillar mitt korta hår, men det har alltid varit ett problem. Jag kan inte sätt upp det när jag tränar. Nu har det dock börjat lösa sig då det växt ut lite. Ska spara det bra ett par cm så att jag kan ha det uppsatt, även fast jag gillar det mest när det är lite kortare än jag har nu.


  

Av Izabella - 10 november 2010 13:45

Känner att jag måste skriva några rader. Läs om ni vill.


Skydda er, snälla ungdomar!

Just nu håller vi på med en av de intressantaste kurserna jag tror att jag kommer att läsa. Den handlar om vår utveckling från det att vi blir till-  till det att slutar att finnas igen. Det mesta läser vi i "Development across the Life span", en 700-sidig engelsk bok. Det hade ju aldrig gått om inte detta intresserade mig så mycket. Hursomhelst; Nu läser jag om graviditeten, vårt liv innan vi föds.



När man läser om det på djupet så får man en mycket bättre bild av allt. Visst kunde jag mycket sedan innan, har ju alltid tyckt att det var bra att veta, men nu. Jag funderar mycket på hur oansvariga många är. Människor som har oskyddat sex utan att de vill bli med barn. Va??? Okej om det råkade bli någon gång utan kondom, men att ha ett långvarigt förhållande och inte tänka på det. Jag förstår bara inte. Det är så fruktansvärt omoget.

 

Okej, det är ens eget val och man kan göra abort blablabla. Vet ni vad en abort innebär? Förmodligen inte så bra. De flesta ångrar sig också. Och, för mig är det ett liv man tar bort. Det är inte "bara en liten klump".


Detta är ett åtta veckor gammalt embryo, eller foster som det kommet att kallas. Ni ser redan att det är en människa va? Det är det jag menar. Den har redan börjat utveckla tandanlag. Då kan ni förstå hur långt den kommit redan här. På alla plan.


Jag säger inte att jag är emot abort, det är självklart att man ska kunna välja om man vill ha kvar ett barn som växer i magen, sitt och barnets bästa ska man alltid tänka på. Sådana som inte har möjlighet eller vill bli föräldrar ska ju inte bli det. Då är det bättre att så tidigt som möjligt avsluta graviditeten. Sedan borde dessa få bra hjälp att hantera känslorna som kommer med detta. Men man kan i alla fall försöka undvika att livet börjar gro från början?


Sedan det andra är hur in i.... man kan ens ta några glas vin när man är på smällen. Alla ni som gör detta eller tror att "det är väl ingen fara" har inte kunskap. Ett foster kan till och med påverkas i hög grad när mamman stressar eller är deprimerad. Har man lyckats skapa ett nytt liv tycker jag att det är ens skyldighet att ta hand om detta på sitt bästa sätt.

 


Därför rekommenderas det starkt att sluta med alkohol redan när man försöker bli gravid, för det är, tvärt emot vad många tror, ofta farligt redan innan man vet om att man är med barn. Och ju längre det går, i ju högre grad påverkas fostret av vad mamman stoppar i sig. Man äter ju som sagt för två.

 Man kan ha tur, typ; "min kusin var gravid i fjärde månaden och drack, hon fick en frisk..." Visst. Men det är långt ifrån alltid så enkelt. Inte skulle du väl ge din bebis öl i nappflaskan?


Jag använder P-piller, och visst. Jag hatar det vissa dagar. Humörsvägningar, smärtor osv. Men det är sådant man får ta. Alla skydd har dåliga sidor. Jag tänker inte äventyra mitt och ett eventuellt liv för att jag är kåt och dum!

Jag är noga med att ta varje piller, för jag vet att om man missar ett så är det en pytteliten chans. Blir man gravid under tiden man knaprar piller så kan hormonerna i dessa dessutom påverka.

Anyway, skydda er kids. Om inte för er skull, så i alla fall för någon annans.


  

Av Izabella - 10 november 2010 11:09


Jag lyckades i alla fall med en promenad igår. Gick längst stranden och tittade på isen. Tog några bilder med mobilen:


  

           


Det knakade och lät i isen, nästan som om det var islossning. Riktigt häftigt, det var därför jag log en av de få gånger igår. Det är så mysigt med snö!


Jag uptäckte också att förra året i bloggen, precis idag så¨gick jag med Linnéa på julklappsjakt på stan :)


  

Av Izabella - 10 november 2010 09:45


Hej! Den här dagen ska bli en bättre dag, för det har jag bestämt. Den böjade dock lite sisådär eftersom jag försov mig från morgonspinningen vid sju som jag skulle på, istället vaknade jag halv nio. Har inget minne av att jag varit vaken? Och jag blir sur när det händer. Men det kanske behövdes då?


Hursomhelst, resten av dagen består i att boka ny träning. Eller, planen var både spin på morgonen och sedan yoga på kvällen. Kanske om jag går på yoga på kvällen och åker tidigare för löpning?

Ska också träffa Linnéa vid två för en runda på stan. Kanske åka och hälsa på mamma i sunderbyn och sedan göra ärenden. tacos tror jag det blir till middag, det brukar ju göra hela dagen för mig!


  

Presentation


Välkommen! Izabella heter jag och bor uppe i det isande vackra norrland med min sambo och katt. Bland klädaffärer och matlagning drömmer jag om framtiden, samtidigt som jag försöker att njuta av livet som det är just nu!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kläder och annat kul

RSS

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards