mat mode och livet enligt bella

Direktlänk till inlägg 12 november 2009

Byta körkortet mot en häst?

Av Izabella - 12 november 2009 15:50

Så har man slängt bort över tusen spänn på en kuggning i körning. Jag körde som en gammal tant som inte anpassat sig till tvåtusentalet på långa vägar.


Är mycket missnöjd. Innan tänkte jag att om jag skulle kugga, så ska jag inte slå på mig själv utan acceptera att det inte gick så bra och att det inte är hela världen. (Tänkte på det jag skrev i förra inlägget).

Men som sagt, att förändra sig tar tid, det är inte något som händer över en natt, för efter körningen idag fick jag kämpa hårt mot tårarna och "kill me"-känslorna. Jag följde de gamla spåren och kände känner mig sämst i värden.


Jag försöker tänka att det var för att jag var nervös, och sen är jag inte den bästa på att köra bil. Jag kanske behöver mer tid än andra för att lära mig och kanske aldrig blir mer än en okej förare i alla fall. Jag är bra på andra saker osv. Men det är svårt.


Hursomhelst, let's face it: Den där intensivkuren i Umeå var inte den bästa idén jag (och Linnéa haft).

Såhär i efterhand hade jag nog hellre gått en vanlig trafikskola här. Att jag tycker så beror på att halkbanan var så fullbokad och att det därför tog för lång tid mellan att komma hem från Umeå, i princip uppkörningklar, till att verkligen köra upp. Man hinner glömma så mycket viktigt. En av anledningarna till att jag gick den kursen var att jag hade svårt att köra hemma. För att hålla de där kunskaperna något så när levande ända tills man kör upp, behöver man mycket hemmakörning. Den andra anledningen var att jag ville att det skulle gå fort att ta körkort. Fort, fort så att jag kunde få ett jobb sedan. Jag hatar när saker drar ut på tiden för länge.

Det hade ändå inte spelat någon roll för jobb finns det så få av att man inte får dem i alla fall.


När man går en intensivkurs, så är det verkligen intensivt. När man lär sig saker på det sättet är det lätt att det blir mycket ytinlärning - inget som sitter speciellt länge. Man går från att typ kunna få bilden runt kvartert och vet vad skylten med älgen betyder till att vara nästan helt klar. På ett par futtiga veckor. Det säger sig självt då att det är ganska svårt att klara uppkörningar och teoroiprov om man inte gör dessa på en gång.


Om jag nu verkligen var tvungen att gå en sådan där kurs, skulle jag ha valt en i typ arvisjaur eller var det nu var, där man har körkortet i handen när man kommer därifrån. Vi valde Umeå för att det verkade mycket roligare.

Men roligare kostar pengar, och man har ändå inte tid att gå på stan osv. En intensivkurs är aldrig rolig.

Nog hade jag kunnat spendera de där två veckorna mitt i buschen istället.


Jag är glad att jag gick kursen med dig Linnéa! Det var en stor bonus att kunna ha med en bra vän.


Tips till dig som ska ta körkort är alltså:


- Gå på en vanlig trafikskola i första hand om du inte har väldigt bråttom att få körkort.


- Om du ska gå intensivkurs, välj en där du får körkort direkt när du är klar.


-  Annars, se  till att boka halkbana framför allt, men kanske även prov innan du ens far till kursen.





Jag hade kanske passat bättre på 17-18000-talet, det kanske är så att jag är född i fel millenium som Lemarc sjunger? Ibland känns det så.

 

  

 
 
angelica

angelica

13 november 2009 01:04

höhö jag ser det nästan som ett faktum att jag ska kugga uppkörningen och att klara det ser jag som ett bra jävla skämt :D

Synd som fan, när gör du nästa uppkörning, ganska snart va ?

http://angelicato.bloggplatsen.se

 
Jzza

Jzza

13 november 2009 09:26

Ja vet, det är en mycket sundare inställning :) Det är ganska få som klarar det på en gång ändå.

Om typ två veckor..

http://Jzza.bloggagratis.se

 
Linnéa

Linnéa

13 november 2009 18:26

Nej!? Vad hände, vad gick fel?

Om du inte klarade det kommer det ta ett år för mig ju! Har kört typ 5 gånger sen vi kom från Umeå...

Känner också att intensivkursen var en rätt dålig idee, men Ingen av oss hade ju ens, en liten aning, om hur det var att gå en intensivkurs. Lätt att vara efterklok.

Är hur som haver, glad att jag gick den med dig i alla fall :) Kan ju se den som att det var en nödvändig sak för oss!

http://rubin.bloggagratis.se

 
Jzza

Jzza

14 november 2009 17:41

Jo, det är sant.

Tyckte ändå att han var ganska petnoga den där uppköraren.
Jag klarade det inte för att jag körde i fel fil när man svänger av E4:an, du vet när man ska mot kyrkbyn, jag skulle ha legat i vänster fil eftersom jag skulle åt vänster (mot statoil) men av gammal vana så körde jag i höger ( så van att köra mot kyrkbyn, över järnvägen) och vägen är så smal att man knappt tänker på att det är tvåfiligt. Sedan tyckte han att jag verkade osäker på var jag skulle, placering på vägen osv. Men detta var ju bara på gund av att jag var så sjukt nervös!!!
Besviken.
Nej, så behöver det inte alls bli, det handlar mkt om tur också. Och om hur nervös man bli inför prov, för mig var det typ så att benen skakade.
Kram på dig :)

http://Jzza.bloggagratis.se

 
Linnéa

Linnéa

15 november 2009 21:12

Ah vet exakt vart du menar. Glömmer alltid bort att det är en tvåfiligt väg för att den är så liten..
Urs vilken surgubbe, vad hette han?

http://rubin.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Izabella - 27 november 2011 15:54


  Jag vill prova blogga på ett nytt ställe, och Devote tycker jag verkar bra om man vill skriva om mode. Därför får ni nu följa mig på:   http://bellasgarderob.devote.se/   Min gamla blogg kommer dock också att finnas kvar!          ...

Av Izabella - 27 november 2011 14:27


Förrsten hörrni, kom ihåg att tända första ljuset: Detta är från förra året men samma ljus tänds idag:)        ...

Av Izabella - 27 november 2011 14:03

  Hej vad gör ni idag? Här har vi en stanna-inne-hela-dagen-dag vilket är givet efter igår. Vi tänker beställa pizza och bara ta det lugnt. Kaffe och DH betyder det för mig ;)   Jag har i alla fall tittat runt på klädsidorna som valigt, här är ...

Av Izabella - 26 november 2011 22:22

         Topp Vila (som jag fått), leggins H&M, skor Dinsko, kofta Gina, Armband SNÖ och HMtrend, Örhängen Pieces.   ...

Av Izabella - 26 november 2011 20:55

                 Hej på er! Jag, flisan och Anton sitter här och väntar på att en liten sen middag ska bli klar. Vi pustar ut efter att hela kalaset har åkt hem. Alla dem bästa familjerna var här alltså min, "stora familjen", Antons och ha...

Presentation


Välkommen! Izabella heter jag och bor uppe i det isande vackra norrland med min sambo och katt. Bland klädaffärer och matlagning drömmer jag om framtiden, samtidigt som jag försöker att njuta av livet som det är just nu!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kläder och annat kul

RSS

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards