mat mode och livet enligt bella

Alla inlägg den 22 november 2009

Av Izabella - 22 november 2009 21:11

Här är dem, våra tre pluttehus!

Ett lyxhus med stor altan, ett muminhus och en hippie-lappkåta!


  


Made by Bella, Tessa, Flis.


  



Av Izabella - 22 november 2009 20:44

Har stått i köket hela degen idag. Thaisoppan jag bjöd stora familjen på är numera en av mina favoriter. Tyvärr glömde jag att ta bilder på den här rätten, men här är receptet, hittade en variant av detta i en buffetidning en gång, men har som vanligt pimpat till det lite:


Ingredienser

ca 4 pers

  • 1 röd paprika
  • ½ gul lök
  • 1 boccolihuvud
  • 2 vitlöksklyftor
  • 100 g vitkål
  • Rapsolja
  • 1 burk bambuskott
  • 1-2 tsk röd curry/thaicurry
  • 10 dl grönsaksbuljong
  • Ca 50 g nudlar
  • 2 dl cocosmjölk
  • 1 lime, saften och rivet skal
  • Salt och peppar

 

Gör så här


  • Skär paprika och lök i bitar. Strimla vitkål och hacka vitlök.
  • Hetta upp olja i en stekpanna med höga kanter ev. kastrull. Fräs grönsakerna under omrörning. Lägg dem sedan i en uppvärmd större kastrull eller gryta.
  • Låt vattnet rinna av bambuskotten, lägg i dem. Tillsätt buljong och curry – låt koka 10 min.
  • Tillsätt nudlar och cocosmjölk, låt koka ca 3-4 min (tills nudlarna är klara). Smaka av med salt, peppar och limeskal/saft.

Tillbehör

 Räkspett

  • Trä upp ca 150 g räkor på tunna träspett.
  • Pensla med en blandning av pressad vitlök och sambal oelek.
  • Stek i torr stekpanna ca 1 min/sida.

  • Eventuellt mörkt bröd med lufttorkad skinka eller parmaskinka.

 

Detta är supergott, nyttigt och ganska enkelt, prova!!!

Jag gillar rätter med cocosmjölk, det är gott och otroligt mycket nyttigare än tex. grädde. Innehåller bra fetter. Dessutom passar det mig då jag inte tål mjölkbaserade grejer. 


Broccoli tillför dessutom denna rätt massor med bra saker, som kungen av grönsaker borde man använda den mycket mer!

 

  

Av Izabella - 22 november 2009 13:16


Hellojs! Idag vaknade vi nio, pojken och jag. Gick på solskenspromenad och sedan har jag börjat göra lussebullar. De jäser nu :)


Senare ska jag nog träffa emma en sväng och till sist blir det hela stora familjen på middag här. Lagar nog en hallon/björnbärspaj till efterrätt så det blir en hel del tid i köket idag, vilket jag älskar!



Har börjat längta på riktigt efter julen nu, och har redan kommit lite i stämning. Om ni inte har det, lyssna på den här:




  

Presentation


Välkommen! Izabella heter jag och bor uppe i det isande vackra norrland med min sambo och katt. Bland klädaffärer och matlagning drömmer jag om framtiden, samtidigt som jag försöker att njuta av livet som det är just nu!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kläder och annat kul

RSS

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards