mat mode och livet enligt bella

Alla inlägg den 9 november 2007

Av Izabella - 9 november 2007 22:04

Jag har nästan dödat och jag har räddat idag.


På djurmagazinet finns det en bur med tre kanariefåglar och tre zebrafinkar. Idag så hade Jenny gett mig i uppdrag att fånga in dem alla en efter en och spruta ett slags ohyremedel blandat med vatten i en sprutflaska, dem har löss nämligen. Jag skulle dra ut vingarna på dem och spruta mycket på hela kroppen så att dem blev alldeles blöta. När jag efter många om och men hade lyckats så satt alla de små liven på burgolvet och såg mycket eländiga ut. Det var en besökare som blev helt förskräckt och bara - ska dem se ut sådär? Jag var tvungen att förklara och sedan skriva en lapp o fästa på buren. I alla fall.


Kanariefåglarna hämtade sig ganska snabbt ändå, jag fick ett nytt uppdrag och gick ut för att bygga en gigantisk papegojbur. Lite senare gick jag in i djurrummet för att kolla till dem så alla var på benen. Till min fasa så hade bara kanariefåglar flugit upp och satt sig på pinnarna, finkarna bara låg där, helt livlösa såg dem ut. Jag trodde att dem var det också.


 En svävan mellan liv och död.


Jag stack in handen och dem var iskalla. Med hjärtat i halsgropen försökte jag att ta upp dem så att de skulle ställa sig upp och de var helt lama. Förtvivlat sprang jag och hämtade Jenny som sa att dem blivit nedkylda och frågade om jag hade varma händer. Vi tog fåglarna i händerna och gnuggade och blåste för att få liv i dem. En var vi nästan helt säkra på att den var död. Efter en lång stunds hemsk förväntan började dem alla som genom ett trollslag sakta att röra sig. Det var helt mirakulöst. När vi satte in dem i buren igen vinglade dem omkring ett tag och sedan torkade dem och blev sig själva igen. Roger for och köpte en kupevärmare att ha vid fåglarna på stört. 
 


Tänk om tänk om tänk om tänk om tänk om tänk om jag inte hade tittat till dem. Tänk om det varit försent. Tackar det inom mig som fick mig att gå.

Presentation


Välkommen! Izabella heter jag och bor uppe i det isande vackra norrland med min sambo och katt. Bland klädaffärer och matlagning drömmer jag om framtiden, samtidigt som jag försöker att njuta av livet som det är just nu!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kläder och annat kul

RSS

Bloggar


Skapa flashcards