mat mode och livet enligt bella

Alla inlägg den 10 april 2011

Av Izabella - 10 april 2011 18:02


Hej på er! Idag har det varit en trött dag för mig. Nu är jag oroad..

Hursomhelst, det jag skulle komma till var att vi hälsade på mina älskade päron idag, så kul att träffa dem! Och dricka lite god cappuccino från pappas kaffemaskin. Underbart, och sen for vi på det vanliga IcaMaxi! Första gången vi inte hade någon lista alls (jag planerar alltid flera mål i veckan så man slipper åka förbi affären oftare än 1 gång samt att snabba dåliga mål undviks) men tror vi fick nog med mat i alla fall!   

Jag måste förövrigt vara en ganska konstig vuxen som tycker om att storhandla vecka ut och vecka in, men tycker man om mat så gör man!


Tycker ni också att det kommer fler och fler bloggar (tex här i hajpa, rampljuset) som har sina tuttar som profilbild så att de får fler läsare. Moget?

Man gör som man vill, mest är nu ju tonåringar ändå som gör på det viset. Syftet men min blogg är faktiskt inte hur många läsare jag har, skriver mest för egen del och för mina nära, även om det är kul när besöksstatistiken höjs såklart :)


 


Av Izabella - 10 april 2011 10:07

Good morning fowks!


Tänkte visa vad jag lagade igår till Lördagsmiddag:



Plankstek alltså. För att vara min första gång så tyckte båda två att det blev riktigt bra, köttet kunde ha varit lite rödare för vår smak men annars så.


Jag använde rostas till mina.

Recept per planka:


1-2 köttbitar rostas/entrecote/oxfilé

Peppar, salt

Matolja

Harricover, 2 knippen

Bacon 2 skivor

1-2 tomater

Andra grönsaker?

Mos att klicka ut, se nedan.


Mos för 3-4 pers:

ca 10 mandelpotatisar

Smör ca 200 g

Grädde ca 1/2 dl

Mjölk ca 1/2 dl

Peppar, salt

1 ägg


Ugn 250

 

    


Olja in plankorna på båda sidorna (du ska självklart ha bränt in dem i ugnen tidigare också så de har en mörkare färg), lägg dem på en plåt.


Gör potatismoset. Jag använder smör, grädde och mjölk på måfå så jag vet inte riktigt mängderna men mandelpotatisen ska självklart skalas och kokas länge innan så den nästan faller sönder. Har ingen potatispress så jag pressar med gaffel innan elvispen åker fram. Häll sedan i smör, mjölk, grädde, kryddor.

Vispa det fluffigt.. och vispa sedan i en äggula.


Ta baconskivorna och förstek lite innan du rullar dem runt knippen av harricover, stick i en tandpetare om det inte håller sig. Lägg dem på plankan tillsammans med tomat som du skär fåror i, och andra grönsaker om du vill. Pensla dem med olja.


Förstek köttet någon minut på var sida och salta, peppra innan du lägger det på plankorna. Klicka/spritsa ut potatismoset. In i ugn tills moset fått färg, och bestäm själv när du tycker köttet är klar beroende på hur rött du vill ha!


Klart! Servera med rödvin, gärna Isabelo som vi hade igår. Passade ypperligt.

 



 

  


Presentation


Välkommen! Izabella heter jag och bor uppe i det isande vackra norrland med min sambo och katt. Bland klädaffärer och matlagning drömmer jag om framtiden, samtidigt som jag försöker att njuta av livet som det är just nu!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kläder och annat kul

RSS

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards