mat mode och livet enligt bella

Alla inlägg den 18 maj 2010

Av Izabella - 18 maj 2010 20:02

      

can be am totally unreasonable when I'm hungry

Even dangerous. If you mess with me then, you might actually....

die. Or worse.

 

Jag lovar, jag är den sista du vill vara med på en öde ö.

 

Jag har stark hunger. Det var bara det jag ville säga   


 

  

 

Av Izabella - 18 maj 2010 14:00

Det här inlägget har jag tänkt skriva hur länge som helst, men det har aldrig blivit av.

  

Det senaste jag har blivit intresserad av på hälsofronten stavas Acai. Det är en så kallad superfrukt och växer på palmliknande träd i Amazonas regnskog. Det är speciellt i Brasilien man först började upptäcka krafterna detta bär har och använde det i folkmedicinen. Sedan har det slagit igenom i andra delar av världen, men Europa har inte helt tagit till sig detta ännu. Det finns flera myter och legender om detta eftersom det innehåller så mycket som är bra för kroppen och smakar dessutom som en blandning av söta blåbär och mörk choklad. Kan detta vara sant?

Jag tänkte berätta lite mer om vad jag hittat om detta bär.

  

Legenden

Här är en legend om Acai som jag hittat på denna sida:

För många år sedan nära staden Belem vid mynningen av Amazonfloden, levde en stam som led svårt av svält. Kungen beordrade att alla barn i stammen skulle offras till förmån för gudarna, även hans eget barnbarn Íáça skulle få sätta livet till.

Kvällen innan den ohyggliga planen skulle sättas i verket var kungens dotter ute och gick. Plötsligt tyckte hon sig höra ett barn gråta någonstans. Till slut hittar hon sin dotter Íáça lindad runt en palmstam. Hennes själ var redan borta, men hon såg väldigt rofylld ut och hennes ögon, som var svarta som bär, var vända upp mot bären i palmen.

Kungen insåg att gudarna ville säga honom något genom detta mirakel och satte stopp på dom blodiga planerna. Istället samlade han hela stammen och beordrade att bären skulle skördas. Han kallade dom Açaí - Íaça baklänges

 

  

Innehåll

  

Här radar jag upp de viktigaste hälsobringande ämnena som Acai innehåller och även annat som det anses bidra till.

  

Extremt mycket antioxidanter och antocyaniner.

Dessa stärker kroppens immunförsvar och hjälper till att förebygga allvarliga sjukdomar som cancer, Alzheimer, Parkinson och hjärt och kärlsjukdomar. Sedan sägs det motverka tidigt åldrade.

Acai innehåller tio gånger mer antocyaniner än rött vin!  

 

Resveratrol vilket också klassas som en antioxidant

och minskar risken för inflammationer.

  

Runt 30% fibrer vilket håller magen i trim.




Mycket högt innehåll av Kalcium som alla vet stärker skelettet och har stor betydelse när det kommer till blod och nervsystem.




Järn vilketär speciellt viktigt att få i sig mycket av för kvinnor, som lättare får brist.




Omega-3, 6 och 9 innehåller också detta bär, vilket är essentiella fettsyror som vi alltså måste få i oss via kost. Anses bland annat minska hjärt och kärlsjukdomar, vara bra för blodcirkulationen och hjärnan. Listan kan göras lång.

 

Vitamin C, E & B. Bidrar förutom att fungera som antioxidanter till en rad funktioner i kroppen, bland annat bidrar vitamin C till att stärka skelett, blodkärl, hud mm. Vitamin E till hudens skydd mot UV-strålar och musklernas syresättning. B-vitamin hjälper hår, hud och naglar att bli starka samt är nödvändig för en fungerade matsmältning.

 

Kalium som är bra för musklernas och nervernas funktioner, vattenbalansen och syra/basbalansen.




Magnesium är ett annat mineral som är viktigt i kroppen av en rad anledningar, bland annat så behövs det för benstommen och musklerna, leverns funktion, immunförsvaret samt hormonsystemet. Det är vanligt med magnesiumbrist!




Bäret ska också göra att man får:

- Bättre koncentrationsförmåga

- Mer energi

- Bättre ämnesomsättning

- Bättre prestationsförmåga vid träning

mm mm mm... Kände inte att jag behövde nämna effekterna också när jag skrivit innehållet och lite vad det innebär. Inte så konstigt kanske att så mycket nödvändiga ämnen får följder på kroppen.




- Amerikanska forskare har även kommit fram till att det angriper cancerceller.



Till sist används det mycket av personer som vill gå ner i vikt.

 

Kika in på Hälsosidorna så kan du se en mer utförlig beskrivning om det jag just skrivit om, eller en massa andra saker!

En till sida som du kan läsa om acaibär på.

 















Hur bäret används

 

Jag är som sagt inte ett stort fan av att sätta i sig massor av konstgjorda kosttillskott, utan tror att en balanserad kost är nyckeln, och sedan kan man lägga på det man inte får tillräckligt av. Hursomhelst tror jag att många fokuserar för mycket på olika piller man kan ta och för lite på själva maten. De käkar snabbmat och sedan tror de att olika tillskott gör dem nyttiga.

 

Acaibäret tror jag är bra att äta var du än är i livet. Det är i alla fall ett naturligt kosttillskott som inte innehåller mycket annat än själva bäret. Det finns i pulverform där det malts och frystorkats efter skörd. Inget annat. Det kan man blanda med vatten eller tex. ha i sin fil eller smoothie på morgonen. Det finns även i tablettform eller i olika juicer som kanske är det mest populära sättet att förtära det. Gott smakar det! 

 

Finns det inget negativt?

Jag har inte hittat något som skulle vara dåligt med att äta Acaibär. Det enda som skulle kunna vara en nackdel är väl priset. Det beror på att det inte växer ´på så många ställen och dessutom på 20 meter långa palmer. Tilläggas bör nämligen att det måste plockas för hand och att man bara kan använda ca 10-20% av varje bär, resten är kärna. Förhoppningvis slår det igenom mer i Europa senare och då kanske priset sjunker. Tills dess kanske det är värt att testa i alla fall?

 

Jag tänkte prova att använda detta framöver under sommaren, ska återkomma med resultat. Det kan ju mycket väl vara så att effekterna är överdrivna eller inte märks på alla människor. Kanske är det mest på överviktiga eller om man har brist på något. Hur som helst är det hälsosamt så varför inte!

 

Det går att köpa på bland annat Gymgrossisten.

 

 

  

Av Izabella - 18 maj 2010 10:15

Det här hade jag på mig igår. Brukar sällan ta dagens, känns lite fjantigt. Men igår var mobilkameran på så mycket så jag tog ett par suddiga sådana också:


       

Klänning - Gina

Halsband - egengjort

Sen blev det röda naglar och bara mascara som smink.

Flätor i håret också och klackeskor.


Kände mig som att jag kom från 50-talet eller så ;)


  

Av Izabella - 18 maj 2010 09:22


God morgon gott folk!

Idag vaknade jag för bara ett tag sedan, nu när det har blivit mer vår kan jag sova mycket längre än det där vanliga strax-innan-åtta.

Ska man inte bli piggare när våren kommer?


Idag är det tvätt tvätt och tvätt som gäller från 12. Tills dess tänker jag bara ta det lungt. Senare i eftermiddag när tvätten är klar, blir det cykel till stan tror jag, ska fixa lite grejer. Inte den roligaste dagen så att säga, men jag är ledig! Det är bra nog. Älskar verkligen morgonen, då kan man bara vakna och äta frukost i sin egen takt.

Ja, det bästa med att vara ledig är morgonen och sedan att man kan träna när man vill.

 

  

Presentation


Välkommen! Izabella heter jag och bor uppe i det isande vackra norrland med min sambo och katt. Bland klädaffärer och matlagning drömmer jag om framtiden, samtidigt som jag försöker att njuta av livet som det är just nu!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kläder och annat kul

RSS

Bloggar


Skapa flashcards