mat mode och livet enligt bella

Alla inlägg den 4 maj 2010

Av Izabella - 4 maj 2010 13:55

Vi tänkte fara och snabbhandla idag och då tänkte jag köpa ingedienser till denna, brukar slänga ihop den då och då. Gott, nyttigt och enkelt! Ha gärna bröd till.

Sparrissoppa

Sparrissoppa är enkelt att slänga ihop och blir riktigt mild och god.

Sparrissoppa

Foto: Fredrik Sandin Carlsson

Antal portioner:
Färdigt på: 25 min
Ingredienser

500 g grön sparris
5 st schalottenlökar
5 dl vispgrädde
5 dl kycklingbuljong
1 dl vittvin
salt
peppar

 

Gör så här

1. Skala sparrisen och skär upp i 1 centimeter långa bitar. Lämna gärna topparna oskurna. Koka upp lättsaltat vatten i en kastrull och koka sparrisbitarna och topparna i 2-3 minuter. Häll sedan bort vattnet.

2. Skala och hacka löken och fräs lätt i en kastrull. Häll över vinet och buljongen samt grädden och koka upp.

3. Lägg sedan sparrisen i gräddsåsen (utom knopparna som skall vara garnityr). Låt koka i 10 minuter och kör sedan i mixer.

4. Smaka av med salt och peppar. Servera i soppskålar med sparrisknopparna som garnityr.


  

Av Izabella - 4 maj 2010 10:07

God morgon fowks!


Hoppas ni kommer att få en bra dag. Jag är superdupertrött idag men jag gick åtminstone upp vid nio, hatar när hela dagen "slösas bort" i sömnen.


Jag har flera drömmar som återkommer, kan faktiskt komma ihåg flera nuförtiden. Jag kanske har snott lite av Anton när det gäller det där med att komma ihåg. Jag brukade aldrig göra det förut men nu blir det oftare och oftare medan han som har fotografiskt minne och kan berätta en dröm/film som om han läste ur en bok, har lite torka på just drömfronten.


Anyway. Två av drömmarna som återskommer är:

 



- Jag jobbar som polis. När jag drömmer det så ofta får det mig att ibland fråga mig om jag verkligen skulle valt bort det yrket helt. 

Dessa har blivit vanligare nuförtiden vilket kommer från de där Johan Falk filmerna. I förrgår var jag med i GSI (vilket har hänt otaliga gånger). Denna gång hade jag Johan Falks roll fast jag var mig själv i alla fall. Jag var alltså Frank Wagners kontaktperson. Han trodde att jag var kär i honom, vilket jag lät honom tro. Även Anton och Arvid jobbade där bland övriga karaktärer i filmerna. I alla fall så var den här drömmen ännu mer ovanlig, för det slutade med att Frank svek oss alla, alltså han förrådde oss och valde droger och sitt kriminella gäng istället.

När jag fick veta det så lurade jag honom att jag skulle komma och krama honom bakifrån när han stod och diskade och istället så knivhögg jag honom till döds!!! :0 fatta?!

 


- Jag är gravid. Och det är sällan positiva drömmar. Antingen går något snett, jag eller barnet dör. Eller så är jag påväg att lämna Anton av någon anledning och får i samma veva reda på att jag är med barn. Just detta drömde jag förra veckan. Ångest!!!

Det är alltid lika härligt att vakna efter sådana drömmar.

 

Alltså jag lider verkligen med Angelica som alltid drömmer mardrömmar. Så var det för mig när jag var liten och jag ryser vid blotta tanken.


  


Presentation


Välkommen! Izabella heter jag och bor uppe i det isande vackra norrland med min sambo och katt. Bland klädaffärer och matlagning drömmer jag om framtiden, samtidigt som jag försöker att njuta av livet som det är just nu!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kläder och annat kul

RSS

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards