mat mode och livet enligt bella

Alla inlägg den 20 januari 2010

Av Izabella - 20 januari 2010 18:48


Min kroppsliga* förebild måste nog ändå vara den här tjejen:)

                                                
                                      
*Och kanske hår, smink, kläder - förebild också haha. Så snygg. Eva for life!

 

  





Av Izabella - 20 januari 2010 18:30


Det blev en liten prommis i alla fall, var nu efter middagen när flis hade åkt hem. Hon har varit mycket piggare idag så det känns skönt! Inga turer till akuten...

Hann med att baka bullar idag också, det finns inte så mycket att göra när man inte kan gå ut på hela dagen hihi.



Imorgon har jag några ärenden och sedan ska jag och simma!

Äntligen. Jag som trodde att jag skulle kunna byta ut turerna till badhuset på vintrarna mot ett gym, men ack så fel jag verkar ha. Det är nog mitt öde att i huvudsak springa på sommaren och simma på vintern.

Kombinerat med lite yoga osv egentligen, men känner inte för att ta tag i just den biten än. Inlines fortsätter jag lungt med nästa sommar, snygga ben och kondis - här kommer jag!


Har insett nu att det inte är min grej just nu att gymma, har varken pengar eller motivation. Jag siktar ju inte på värsta super-kroppen och då räcker det med det jag vanligtvis gör för att kroppen ska hålla sig stark, frisk och välformad. Men nu måste jag komma igång på riktigt!

Det hela har sjutits upp hela tiden av en massa saker, och jag är i så sjukt dålig form att det gör ont att se mig själv naken eller springa till bussen för då inser jag hur alla muskler och konditionen bara har runnit av mig. Hatar att ha sådana här långa uppehåll med träningen!


    

Av Izabella - 20 januari 2010 09:42


Eftersom vi har köttfärssås från förut i frysen, och båda är less på pasta tänkte jag använda det till en annan maträtt som jag gör ibland, detta ska jag alltså göra till middag (fast jag har redan färdig köttfärssås):


Köttfärsfyllda paprikor med ris

 

Laga köttfärssås med salt, peppar, krossade tomater, soja och lägg i lite vad du vill. Använd gärna majskorn eller körsbärstomater. Som lite extra krydda är det gott med sambal oelek eller sötsur sås.

 

Koka upp vatten med lite salt.

 

Dela så många paprikor som ni är personer som ska äta. Dela dem antingen på mitten så du får två halvor eller skär av "locket" som på en pumpa. Låt gärna skaftet/skälken vara kvar. Lägg i dem i vattnet och låt koka på ganska svag värme tills de är lite smått skrynkliga och varma. Då tar du ut dem och lägger i en ugnsform.

 

Nu kan du koka ris så det är klart när allt annat är det.

 

Fyll paprikorna med köttfärsröran så att dem blir överfulla.

Strö ost över och skjuts in i ugnen!

 

Vänta till osten smält och fått lite färg, då är dem klara!

Servera med riset och kanske en grönsallad med fetaost.

 

Detta är en enkel rätt som passar bra i vardagen och om man inte har så mycket grönsaker hemma eftersom man egentligen klarar sig på bara paprikan - en hel var är inte dumt! Den går dessutom att variera i oändlighet...

 

Fick idén att fylla paprikor från en kokbok för länge sedan och nu gör jag alltså min egen variant.

 

 

  

 

 

Av Izabella - 20 januari 2010 09:31


Nu har jag bakat en massa kladdkaksmuffins, på receptet jag publicerade för ett tag sedan.

Sedan även hallon/vinbärsmuffins, stl amerikanska.


För mig är att baka både ett bra tidsfördriv, ett intresse och terapi. Det är numera något jag behöver för att vara lugn och harmonisk. Det är inte själva resultatet som är det viktiga, utan att jag bakar. Det är ungeför samma sak med matlagning, bara där vill jag att resultatet alltid blir bra.

Nu kan ni i alla fall komma hit och fika om ni vill!


Detta är receptet på de stora muffinsen, bara att jag tog mindre socker, bytte bären och använde sojamjölk.


Blåbärsmuffins

Klassiska blåbärsmuffins.

- 8 stora eller 12 små

Färdigt på: 35 min
Ingredienser

100 g smör
2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl ekologisk mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
200 g frysta blåbär
_

Tips

Tips! Byt ut blåbären mot hallon, björnbär eller blanda bären! Perfekt på sommaren och hösten när man har trädgården som skafferi. Det är också fint att strö över lite mandelspån på muffinsen innan de gräddas.

 

När det står varmluftsugn i receptet, men du bakar med vanlig ugn, höj temperaturen i din ugn med runt 20- 25 grader så blir det bra.

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.

3. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Varva smeten med blåbär i formarna, fyll dem till 2/3.

4. Grädda i cirka 20 minuter om du gör stora muffins, 12-15 minuter om du gör små.


Jaja, nu ska jag nog hitta på något annat att göra ett tag. Jag har stor lust att ta en promenad men kan inte lämna syster.

Hon sover här intill i sovrummet och jag hoppas hon mår bra när hon vaknar.


  

Av Izabella - 20 januari 2010 07:07


Gårdagen var ganska jobbig. Vi vaknade (jag sov med flis i mor&fars säng) när dem hade åkt till jobbet och flis blev lessen nästan på en gång då hon hade så ont och var orolig att det höll på att bli infektion. Så det var bara att ringa till pappa som fick ringa till akuten och sedan for vi dit. Det var ingen fara, utan det kunde vara normalt att plötsligt ha så ont iaf, det vi skulle bli oroliga för var om tempen steg till 39. Resten av dagen var lugn iaf, lagade plättar och det var konstigt nog nästan det enda hon ville ha på hela dagen. Fast bara några tuggor / gång såklart. På kvällen hade febern gått ner helt och hon såg mycket fräschare ut, A kom och badade bastu med mig innan vi for hem där jag slocknade nästan på en gång.

Det är det enda som är lite bra för mig, när det händer större saker hinner jag liksom inte börja tänka på andra löjliga problem innan jag somnar, eftersom jag redan är så slut i huvudet av att vara orolig. För det är jag.

Kan inte ens tänka mig hur det kommer bli att själv ha barn, de har man ju hela ansvaret för, bara när jag hade Lava så trodde jag att hon skulle göra illa sig hela tiden och blev orolig så fort hon tex. stötte i tassen "nu bryter hon den!".

 Nu äter jag frukost och väntar på att pappa ska komma hit med flis,

jag har henne idag med nämligen och jag hoppas verkligen att hon blir ännu friskare idag.


Hoppas ni också får en bra dag!


  


Presentation


Välkommen! Izabella heter jag och bor uppe i det isande vackra norrland med min sambo och katt. Bland klädaffärer och matlagning drömmer jag om framtiden, samtidigt som jag försöker att njuta av livet som det är just nu!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kläder och annat kul

RSS

Bloggar


Skapa flashcards