mat mode och livet enligt bella

Alla inlägg den 9 januari 2010

Av Izabella - 9 januari 2010 22:13


Att känna tacksamhet, det är något som många behöver bli bättre på. Att "se livet från den ljusa sidan" låter klyschit med det är sant att man kan välja sina tankar och att må bättre.


Det är ingen idé att gå runt och jämföra sig med andra eller nedvärdera sig själv. Det är ingen idé att tänka att "det där borde jag gjort annorlunda" osv, gå runt med ångest. Det är ingen idé att hänga upp sig på att man borde träna mer, äta bättre, läsa mer eller ringa sin mamma oftare. Okej, visst kan man bli bättre på många saker i livet, så är det för alla (Man måste ha mål också). Men detta får inte gå ut över ens eget mående, man måste ändå kunna gå och lägga sig på kvällen utan att känna sig värdelös/ful/idiotisk.

Visst finns det alltid någon som är snyggare och "bättre" än man själv. Men det behöver inte betyda att den personen är lyckligare, eller hur? Kanske brottas hon/han med komplex och känner prestationsångest, kanske han den personen massor av problem som du inte vet om. Jag skulle kunna babbla på hur länge som helst om hur onödigt det är att jämföra sig med andra. Nej, det vet ju dem flesta.

Men varför är det så svårt att vara nöjd med det man har?

Varför måste man alltid  har mer?

Jag har så länge jag kan minnas levt på det sättet, alltid velat bli bättre, aldrig nöjd med mig själv. Vare sig då det gäller utseende, personlighet, prestationer, relationer, prylar osv. Jag har alltid jämfört mig med andra. Dessutom har jag ångrat i stort sett varje större beslut jag tagit i livet. Det har alltid känt det som att "om jag bara..." så kommer jag att bli lycklig.

Nu på senare tid har jag insett att det är just detta jag måste jag ändra på, inte att bli mer vältränad eller ha snyggare kläder. Det är liksom ingen idé att tänka i det förgångna; Det som är gjort är gjort. Det är ingen idé att gå runt och önska att man vore någon annan.

Det är istället i själva verket otroligt otacksamt. Och det hela sitter i en dålig självkänsla. Den har jag tagit tag i på riktigt, bestämt mig för att jag har detta att jobba med och och redan nu även om det inte känns som om jag gjort så mycket, så mår jag så otroligt mycket bättre.


Jag över varje dag på att vara tacksam för vad jag har. Jag har ju så otroligt mycket när jag tänker efter. Även om det är lätt att tänka så för stunden, "ja, jag är otacksam när jag känner mig missnöjd med mitt liv, se på barnen i afrika", så är det en annan sak att ändra sitt tankemönster permanent. Istället för att bli sur på pappa för att han har dåligt tålamod mot mig, och på mig själv för att jag hanterar det dåligt och inte kan ta kritik (vilket även det bottnar i dålig självkänsla), kan jag mycket lättare låta irritationen rinna av mig, se humorn i det hela och istället vara glad över att jag har en så bra pappa. Han är faktiskt den bästa jag kan tänka mig.


Det är egentligen inte så svårt att ändra sina tankar, det är bara svårt att verkligen bestämma sig för att göra det. Verkligen satsa. Ingen halvdan insats som när man skaffar simkort och sedan sitter i bastun den mesta tiden. Eller börja på en diet och ge upp efter någon vecka.

Det tar ju som bekant inte en natt att bli en ny människa, på något plan.


Jag tror i alla fall att en stor del av nyckeln till lycka är tacksamhet.

Det spelar ingen roll hur fattig eller ful du än känner dig, du har alltid något. Om inte annat så har du livet. Bara det är något att vara tacksam för. Lycka kan absolut inte mätas i pengar eller ägodelar, dem som tror det har förmodligen dålig självkänsla. Visst förstår jag att livet kan kännas åt helvete, jag uppmanar inte svältande barn att känna sig glada hela dagarna. Bara att du ska försöka uppskatta vad du har. Du som läser detta är nog inte ett svältande barn. Där ser du, så dåligt har du det inte. Börja med dig själv nu. Vad är du tacksam för idag?


Jag har lovat mig själv att försöka vara lycklig livet igenom, det är mitt mål numera. Resten är inte lika viktigt. Jag har redan kommit en bra bit på vägen, för jag har aldrig mått såhär bra tror jag.


"För mig existerar inte ordet perfekt, ingen är ju det. Eller hur. Kanske är det vår ständiga strävan efter att bli perfekta som gör att vi inte är det. Är inte en "perfekt" människa lycklig och tillfreds om någon sådan finns?"

- Utdrag ur svenska-uppgift från gymnasiet

 

Varför i hela fridens namn firar vi inte thanksgiving? Det är en traditon vi om något borde ha kopierat från amerikanerna tycker jag, något att vara stolt över bland alla pumpadräkter och midsommarstänger.

  

Av Izabella - 9 januari 2010 20:59

  

Vaaaar är duuu???

Ja, vi bor tillsammas. Men det betyder inte att jag tycker att vi ses nog mycket ;)

Kan bara inte förstå hur vi överlevde hela 2008-2009.

 

  

Av Izabella - 9 januari 2010 15:50

Den här listan hittade jag på cosmopolitan.se!

 

Matvanor:

Bästa maträtt? Sushi, surströmmingsklämma
Bästa dryck? Te och vin, smoothie om det räknas;)

Hat dryck och maträtt? mjölk och kålpuddig

Bästa alkoholdryck? Alla typer av vin

Använder du smör på smörgåsen? yes (bregott med havssalt är underbart gott!)
Smågodis eller färdiga påsar? smågodis lätt!

Favoritglass? hmm, B & J om dem menar sån, annars twister och magnum strawberry white.

Shoppingvanor:

Hur mycket shoppar du för varje månad? typ några hundra

Har du mer skor än kläder? nej

Favoritplagg? Tunika eller kort klänning

Hatplagg? Långklänning

 

Arbete, utbildning:

Jobbar eller pluggar du? Inget av det

Vad vill du bli? Journalist eller något som har med människor att göra

Trivs du med ditt jobb/din utbildning? Nej

Är lönen viktigast? Aldrig

 

Boende:

Lägenhet eller hus? Lägenhet!

Framtidsplaner med boende? kanske hus någon gång, drömmer om ett vid havet eller annat vatten.
Litet eller jättestort? Drömboende? Litet är helt okej, kanske stort nån gång. Se förra frågan.
Landet eller mitt i stan? Helst lite mitt emellan, annars stan just nu.

Mysigt eller sterilt? Nn mix.

 

Lite allt möjligt:

Har du barn? Nej men vill ha någon gång

Är otrohet okej? ABSOLUT INTE

Älskar du någon? Många

Betyder familjen mycket för dig? Den betyder allt.

Är du lojal? Ja.

Tycker du om att dricka dig full? Nej

Hemmafest eller krogen? Det beror på.. hemma med vänner kanske.


  

Av Izabella - 9 januari 2010 15:21

Namn: Izabella

Piercingar: En i varje öra

Tatueringar: Drake på skuldran

Längd: 168 cm

Skostorlek: 37.5

Hårfärg: Brun

Fräknar: Nej tyvärr

Motto: Lev idag


Kär? O ja!

Önskar du att du bodde någon annanstans? Nej inte för tillfället

Tycker du att du är attraktiv? Nja sådär

Dricker du? Vin ibland.

Röker du? Nej

Vilket schampo använder du? Gliss Oil repair tror jag det heter

Vilken parfym använder du? J.Lo "Live" och Alyssa Ahsley "Vanilla"

Vad är du rädd för? Att förlora dem jag älskar

Gillar du att tvätta? Nej fast det är skönt när det är klart.

Gillar du berg- och dalbanor? JA!


Senaste...

Filmen du hyrde? What happens in vegas 

Filmen du köpte? The holiday

Låten du hörde: Sweet dreams med Beyoncé

Låten du laddade ner? Har aldrig gjort det

Personen du ringde? Felicia

Personen som ringde dig? Anton

TV-program du såg? Let's dance

Person du tänkte på? hmm, mig själv ;)



Favorit...

Låt: Ojojoj vad svårt (ej ett låtnamn)

Sak att göra: Skratta

Sport: Ridning

Dryck: Te

Kläder: Leggins och någon mysig tunika, ballerinas smycken (ett måste)

Film: Twilight, Avatar, dirty dancing, ps.I love you mf (haha svårt att bara säga en)

Bil: BMW

Serie: Friends

 

Har du någonsin...

Gråtit över en pojke? ja

Gråtit över en flicka? ja

Ljugit för någon? ja

Varit i slagsmål? ja

Blivit arresterad? nej

Träffat någon från internet IRL? ja


Antal...

Gånger du varit kär? En tror jag. Kort färälskelse är inte samma sak. 

Gånger ditt hjärta brustit? två

Hjärtan brustet på grund av dig? vet inte

Tjejer du kysst? 3 kanske

Personer från grundskolan du fortfarande har kontakt med? tre

Gånger ditt namn varit med i tidningen? vet inte


Senaste...

Boken du läste? Twilight pågång annars Självkänsla nu!

Personen du fick e-mail av? Reklammejl, minns ej vad. Eller kanske facebook.

Personen du fick brev av? Skatteverket, annars julkort av Oscar med familj.

Personen du fick sms av? Anton

Gången hela din familj åt middag tillsammans? Igår om man bara räknar de närmaste, på julafton om det var alla.

Saken du köpte? handsprit från apoteket




Vad har du gjort idag? Handlat
Var det kul Nää :P

Brukar du svära mycket? Nejfan

När stiger du upp på morgonen? väldigt olika, oftast vid 8-9

Vad har du på dig? Vita strumpbyxor, vita stickade benvärmare, svarta shorts, stickad tröja.

Vad ska du göra ikväll? Ha det mysigt med badkar och film

Håkan Hellström eller The Ark? The ark, kan man annat än älska Ola Salo?

Salt eller socker? socker fast i något gott, inte som det är. Isf salt!

Gillar du ketchup? Neeeejj!!! går ner endast med korv och makaroner.

Är du glad? Ja hyffsat

Var du glad igår? Japp

Vad dansar du till? Hip hop, Rn'b.

Stockholm är... ? en fin shoppingstad jag vill besöka oftare

Göteborg är... ? Ett ställe där jag aldrig varit, säkert fint.

Kan du sjunga? ja men det låter inte så bra..."nobody hears in the shower"

Spaghetti eller makaroner? Spagetti.

Land du vill besöka? Italien^^


  

Presentation


Välkommen! Izabella heter jag och bor uppe i det isande vackra norrland med min sambo och katt. Bland klädaffärer och matlagning drömmer jag om framtiden, samtidigt som jag försöker att njuta av livet som det är just nu!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kläder och annat kul

RSS

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards