mat mode och livet enligt bella

Alla inlägg den 25 augusti 2009

Av Izabella - 25 augusti 2009 12:21

Tisdag idag. Har ring som galet hela förmiddagen, nu är det lugnare.




Muffins måste vara det roligaste man kan baka. Älskar att man kan variera det så mycket, allt från söta chokladbakelser till mättande hälsomuffins...

De här gjorde jag i förrgår:

Klassiska blåbärsmuffins

- 8 stora eller 12 små


Färdigt på: 35 min Ingredienser


100 g smör
2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
 2 dl ekologisk mjölk 3%
1 st citron, skalet
 4 dl vetemjöl
 2 tsk bakpulver
1 nypa salt
200 g frysta blåbär eller andra bär


Gör så här

1. Sätt ugnen på ca 200 grader om du vill göra stora muffins, och 225 grader varmluft om du vill göra små.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.

3. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Varva smeten med blåbär i formarna, fyll dem till 2/3.

4. Grädda i cirka 20 minuter om du gör stora muffins, 12-15 minuter om du gör små.


Köpte specialformar och gjorde stora a lá america och tog mindre socker än det står och mer bär. De blev blåbär+hallon i 4 och vinbär (röda o svarta) + hallon i de andra 4. De blev supergoda!


Något jag verkligen skulle vilja ha är en muffinsplåt, är så svårt att få till bra stora muffins i vanliga formar, de bara flyter ut.


Anton har fått jobb på laget här på ahlsell, Grattis igen älskling!


Presentation


Välkommen! Izabella heter jag och bor uppe i det isande vackra norrland med min sambo och katt. Bland klädaffärer och matlagning drömmer jag om framtiden, samtidigt som jag försöker att njuta av livet som det är just nu!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kläder och annat kul

RSS

Bloggar


Skapa flashcards