mat mode och livet enligt bella

Alla inlägg den 15 januari 2009

Av Izabella - 15 januari 2009 09:40

Nu börjar snart religionen som är min sista lektion, sen är det lax i maten och sen hem! fick nämligen hemarbete på svenskan. Fast jag undrar hur stor idé det egentligen är att försöka komma med på vanliga bussen, gabbi hade haft värsta diskussionen med dem när hon skulle hem iförrgår och det slutade med att dem inte lät henne åka, "vi har fått order att inte ta med hundar" sedan hade han berättat om det där asmaanfallet för typ hundra år sen.. Bra då att chefen säger olika saker till oss och till sin personal. jag får väll räkna med att komma iväg senare med kustbussen.


Igår fick jag ett sånt där "måste-ha anfall" med kött. Jag gick till ica och köpte såndär god salt skinka och åt nästan allt direkt. Såå gott (försök få mig att bli veg alltså) Sist jag hade ett sånt där måste-ha-grejs var det med blåbär, då drack jag blåbärsproviva, gjorde blåbärssmootie och hade det i gröten. Ibland får jag sånadär ryck och måste äta mycket av nånting, angelica vet nog vad jag menar ;)

sen när man ätit det ett tag slutar man vara sugen på det. Jag tror att det är kroppen som behöver något det innehåller och därför ser till att man äter det. Sedan när lagret fyllts på är man inte sugen längre. Smart!


Av Izabella - 15 januari 2009 09:13

F frågade mig vad lotusblomman egentligen står för. Jag hade lite svårt att svara, men för mig hänger den samman med buddha och hans lära, balans osv. Även hur den växer facinerar mig.

Jag har alltid haft en dragning till denhär vackra växten.

Det här är lite kortfattat vad jag hittade om lotus på nätet, och det motsvarar också mina förväntningar:

Lotusblomman är inom buddhismen symbol för andlig utveckling. Den har en stor betydelse inom den här religionen och brukar därför ofta förknippas med buddhas lära. Den har rötterna i dyn och växer sedan uppåt genom det grumliga vattnet och blommar i solen och himlens ljus. därför kan man säga att den står som symbol för en upplysts framträdande i en kaotisk värld.

Även inom hinduismen har lotus andlig betydelse.

Man kan också se den som en symbol för kärlek, som den ofta ses i asien, lite som en motsvarighet till vår röda ros.

Vishet-kunskap-liv är ett budskap som hänger ihop med denna näckrosväxt.

Balans, harmoni och renlära utstrålar den också.

Många betydelser alltså, fast alla hänger ihop.

Vidare är det lite intressant att den förknippas med månaden Juli.


Presentation


Välkommen! Izabella heter jag och bor uppe i det isande vackra norrland med min sambo och katt. Bland klädaffärer och matlagning drömmer jag om framtiden, samtidigt som jag försöker att njuta av livet som det är just nu!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kläder och annat kul

RSS

Bloggar


Skapa flashcards